اهم الاخبار
الإثنين 27 سبتمبر 2021
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

تعليم

تعرف على خطوات تقليل اغتراب الكليات 2021

الوكالة نيوز

يواصل عملية البحث من طلاب الثانوية العامة حول معرفة خطوات تقليل الاغتراب للطلاب، وسيبدأ فتح باب عملية تقليل الاغتراب عقب الإعلان عن نتيجة تنسيق المرحلة الثانية، ويتم إلكترونيًا من خلال موقع التنسيق.

ومن منطلق دور بوابة الوكالة نيوز نستعرض لمتابعتها من طلاب وطالبات الصف الثالث الثانوي خطوات عمل تقليل الاغتراب قبل فتح الموقع لمعرفة الخطوات وتنفيذها بطريقة صحيحة.


وتكون خطوات تقليل اغتراب الكليات 2021 لطلاب الثانوية العامة، كالتالي:

- لما موقع التحويل يفتح هتدخل عليه عادى زى خطوه الرغبات بالظبط هتكتب البيانات دى  صورة رقم (1).

- هتضغط على قائمة جديدة صورة رقم (2) ، هتلاقى قائمة كليات تقدر تضيف منها كلية او كتر وبعد كدا هتضغط التالى صورة رقم (4).
 
- بعد كدا هتكتب البيانات اللى فى الصورة علشان تبعت الطلب لمكتب التنسيق صورة رقم (5).
 
- بعد مانتيجة تقليل الاغتراب والتحويل تظهر هتلاقى لنفسك بطاقه ترشيح جديده زى اللى فى صورة 6.

- ويعتبر بطاقه الترشيح اللى قبل التحويل لاغية والبطاقة اللى بعد تقليل الاغتراب او التحويل هيا اللى هتقدم بيها فى الكلية  صورة رقم (6).


كما أوضحت وزارة التعليم العالي أنه ستجري إتاحتها عقب نتيجة تنسيق المرحلة الثانية لطلاب المرحلتين الأولى والثانية، ويجري التقديم من قبل الطلاب عبر موقع التنسيق بالرقم القومي والرقمي السري ورقم الجلوس.

كما أشارت الوزارة إلى يبدأ في تنفيذ خطوات تحويل الرغبات وفقا لقواعد المجلس الأعلى للجامعات الحكومية، حيث من المقرر أن تنطلق مرحلة تقليل الاغتراب نهاية الأسبوع المقبل وذلك بعد إعلان نتيجة تنسيق المرحلة الثانية للجامعات 2021.

وذكرت الوزارة أنه سيجري قبول طلبات تقليل الاغتراب لطلاب المرحلتين الأولى والثانية، وفقًا للنسبة المقررة من المجلس الأعلى للجامعات والمقدرة بـ10%، على أن يجري تحويل الطالب في حدود ونطاق التوزيع الجغرافي له ووفقا لأقرب حد أدنى للكلية التابع لها.