اهم الاخبار
السبت 27 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

الفن

أبرز تصريحات حمو بيكا في برنامج الترابيزة ورسالته إلى حسن شاكوش

حمو بيكا
حمو بيكا

دخل مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا، في حرب بينه وبين زميله المطرب الشعبي حسن شاكوش، وذلك خلال لقائه في برنامج " الترابيزة " ، والمذاع على إحدى القنوات الفضائية قناة " الشمس" ، والتي تقدمه الإعلامية أميرة بدر.

تصريحات حمو بيكا خلال حلقة برنامج الترابيزة

قال مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا، خلال لقائه في برنامج " الترابيزة " ، والمذاع على إحدى القنوات الفضائية قناة " الشمس" ، والتي تقدمه الإعلامية أميرة بدر، إن حسن شاكوش لا يقدر قيمته الفنية على الرغم من إنتاجه لمعظم الكليبات التي جمعتهم سويًا، قائلًا: "مش بيسأل عليا لو قعدت مليون سنة".

وأضاف حمو بيكا قائلًا: حسن شاكوش مش إنسان يتعاتب أنه مبيسألش عليا، على الرغم أننا عملنا 5 أغاني ومتعلقين ومش عايزين ينزلوا .

وتابع بيكا: مش عاوز ينزل الأغاني اللي مستجلة، وهو ملوش حرية الرأي أنه ينزلها من غير مطلب من "ساسو"، معقبا : " ربنا يكرمه ويفضل رقم واحد بس المهرجانات دي مفهاش رقم واحد".

واستطرد: النجاح أنك تحبب الناس فيك، وأنا شايف أن الناس مش بتحبه، وهو بيحب يخش شخصية مش بتاعته وعايز يبقا محمد رمضان .

وأردف مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا قائلًا : كل الناس على اليوتيوب بتاخد شخصية محمد رمضان ، لكن أنا أسمي حمو بيكا مش بقلد حد .

معاناة مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا في بداية حياته

قال حمو بيكا، خلال لقائه في برنامج " الترابيزة " ، والمذاع على إحدى القنوات الفضائية قناة " الشمس" ، والتي تقدمه الإعلامية أميرة بدر، إنه تعرض للشقاء والمعاناة الصعبة فى بداية حياته، حيث قال التالي: أنا متعلمتش ولكن شقيت وخليت اسم حمو بيكا الناس كلها تتكلم عنه.

وأضاف حمو بيكا،  أنه كان يحلم أن يكون شخصًا معروف ذو قيمة في المستقبل، معلقًا: كنت بقول علطول لوالدتى بكرا تشوفينى وتتباهى بيا فى الشارع.

وأشار حمو بيكا إلى أنه كان يعمل من سن الأربعة عشر عامًا،  وكانت أول مهنة عمل بها نجار مسلح، قائلًا: اتعلمت فيها اقول حاضر ونعم.. وكل هدفى اشتغل مش ابجح مع معلمى.

واضاف مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا أنه عمل أيضًا كمساعد شيف فترة طويلة، ثم انتقل للعمل فى محل كشرى لمدة 10 سنوات، قائلًا: "مراتى مبتعرفش تاكل من ايد حد غيرى".

واستكمل حنو بيكا كلامه: "أنا كنت راضى وعيشتى مرتاحة، بس كنت بسعى أكبر.. وانتقلت إلى مهنة أخرى فى محل جزار لمدة سنة، منوهاً إلى: " اتعلمت انى مبصش لحد فى رزقه".

وعن الظلم الذي تعرض له حمو بيكا في حياته، قال إنه تعرض للظلم الكبير خاصة في مجال رزقه، معلقّا: اتظلمت كتير، لما ربنا يرزقني ويجي شخص يشيل اللقمة اللي ربنا بعتهالي، وأنا مش لوحدي وفاتح بيوت ناس كتير ورا مني بتاكل عيش.

وأضاف قائلًا: هو معاه سلطة وبيتحكم فيا لكن أنا معايا أقوى من السلطة، أنا معايا ربنا، بيجوا عليا وعلى لقمة عيشي، بلدنا فيها حرية وتعبير عن الرأي، وأنا بعبر عن رأيي بالغنا، أنت مش حاببني مش حابب تسمعني ده رأيك أنت بس، أنا ليا جمهوري، وملايين بيسمعوني.

وتابع مطرب المهرجان الشعبي: إزاي أنا راكب عربيه ولابس ذهب، ربنا له حكمة في كده، ده شرك من ربنا أنت بتمنع لقمتي، فكرة أنه يقدر يشيل لقمتي، النملة في جحرها بتأكل وتشرب والقطة بتأكل في جحرها.

حمو بيكا في برنامج الترابيزة مع الإعلامية أميرة بدر

أعلن مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا، خلال لقائه في برنامج " الترابيزة " ، والمذاع على إحدى القنوات الفضائية قناة " الشمس" ، والتي تقدمه الإعلامية أميرة بدر، إنه يندم على معظم الاغاني و الكليبات التي قدمها في بداية مشواره، حيث قال: 
بعترف أني غنيت كلام خارج وبنصح أي حد ميغنيش الكلام ده.

خلاف حمو بيكا وعمر كمال

وعن خلافه مع عمر كمال قال مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا، التالي: عمرو كمال كان لما بيتصل بيا بيلاقيني فى ظهره مينفعش اول ما اقع الاقيك بتسبني وتتخلى عني خاصة بعد مشكلة النقابة الموسيقية وبعد ما قال اني مش بعرف أغني.

وتابع بيكا: مش طالب من عمر كمال أى حاجة غير انه يقول فى حقى كلام حلو بس.

وأضاف مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا خلال لقائه في برنامج " الترابيزة " ، والمذاع على إحدى القنوات الفضائية قناة " الشمس" ، والتي تقدمه الإعلامية أميرةبيكا، أنه كان يتقاضى فى الاغنية الواحدة فى بداية مشواره من  200  إلى 400 جنيه.

كما أشار حمو بيكا إلى أنه بدأ بإنتاج أغاني المهرجانات والكليبات الخاصة به، منذ ان كان في عمر ال 23 عامًا.

رسالة حمو بيكا لحسن شاكوش

وجه مطرب المهرجان الشعبي حمو بيكا رسالة إلى زميله المطرب حسن شاكوش، حيث قال: أنا مليش دعوة بحسن شاكوش أنا بكلمه بس أنا صريح في كلامي عنه ، وبوصله رسائل الناس عنه ، وبحب أنصحه .

وتابع : بحب فرقة رضا البحراوي، وحسن شاكوش كان متأخر ، وعيب ياخذ مكان غيره وينزل الفرقة، ولو عاوز المفروض يستأذن.

وأكمل : في حفلة حسن شاكوش في الساحل كان بيقولوله أدعي لحمو بيكا ، عشان كل الأغاني بتاعته أنا اللي منتجها ، وأنا اللي كنت سبب في نجاحه .

وأردف : مكنش أصيل معايا ، وبص للناس وأنت طالع عشان الناس تبص عليك وانت نازل .