اهم الاخبار
الخميس 23 سبتمبر 2021
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

أخبار عاجلة

حكايات الكرم وتقديم العون في حياة شهبندر التجار محمود العربي.. التفاصيل

رجل الأعمال محمود
رجل الأعمال محمود العربي

فقد المجتمع العربي يوم الخميس الماضي الموافق ٩ سبتمبر واحد من أعظم الشخصيات في مجال التجارة والصناعة في الوطن العربي، وهو رجل الأعمال المصري محمود العربي مؤسس مجموعة العربي عن عمر ناهز 89 سنة، تاركًا خلفه ثروة هائلة تقدر بقيمة 22 مليون دولار.

وفاة شهبندر التجار محمود العربي

ودع عدد لا يحصى من الأشخاص شهبندر التجار محمود العربي يوم امس الجمعة في جنازة مهيبة ضمن الآلاف من محبيه، الذين عبروا عن حزنهم الشديد لفقدانه، وهناك من قص عدد من الحكايات التي تظهر مدى كرمه ومساعدته للشباب وتقديم يد العون لهم.

محمود العربي

قالت إحدى الشخصيات على صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك عن رجل الاعمال الراحل محمود العربي، التالي:

ذهبت انا وزوجي وابني إلى معرض العربى بالموسكى نشتري بعض الأدوات الكهربائية، وبعد جولة فى المعرض وبسبب ارتباطنا بميعاد مهم قررنا تأجيل الشراء، وعند ذهابنا من المكان، وجدنا موظف الأمن يطلب منا الدخول مرة أخرى لقسم الأطفال، لاختيار لعبة قيمة من القسم.

وهنا قال زوجها للموظف، "لكن إحنا ما اشتريناش حاجة من المعرض، وقررنا تأجيل عملية الشراء.. ولكن رد عليهم الموظف بابتسامة وقالهم الحج محمود العربى مدينا أوامر، أن ميخرجش طفل من المعرض، إلا بهدية يختارها والداه حتى لو مشتروش قشاية من عندنا".

واضافت: "حاولنا الاعتذار عن قبول الهدية، وطلعت بنفسى للحج محمود وطلبت منه أنا وزوجى أننا ندفع ثمن اللعبة، فكان الرد من الحج محمود ان أى طفل بيدخل هنا هو حفيدى، ولا يمكن يخرج من غير هدية، وأمام إصراره أخذنا الهدية لابنى ولسه محتفظة بيها حتى اليوم، ومن وقتها وأنا حريصة على أن تكون كل أجهزتى من شركته، فالإنسان محمود العربى ترك فى نفسى ذكرى جميلة، إلى جانب دقة مُنتجاته وإنسانيته وخدماته لأهل بلده".

وقص شخص آخر حكاية عن الكريم الراحل محمود العربي من خلال حسابه الشخصي على فيسبوك، حيث قال: "من 20 سنة كنت لسه طالب وبدأت ألتزم جديد، وكنت هموت وأسافر عمره ومش معايا فلوس.. ربنا سخر ليا معارف فى شركة سياحة طلعونى بتكلفَة التذكرة، بس مع فوج مسافر بالباخرة.. رحت قابلت المجموعة دى وأنا معرفش فيهم حد، وكلهم عارفين بعض، وأنا الوحيد بس اللى غريب..  كلهم عُمال مصنع وناس كلها بسيطة واللى طالع مع أمه واللى طالع مع أبوه واللى طالع مع حماته، واللى لسه عريس جديد وطالع مع مراته.. واتضح ليا أن الفوج كله كان طالع على حساب صاحب المصنع، ضمن سياسة مُعلَنة وواضحة، أنه بعد مرور عدد سنين معين، بتسافر عمره إنت وحد من أهلك، وبعد عدد أكثر من السنين تسافر حج.

واضاف: مش بس كده، فى يوم من أيام الرحلة دى الفوج بيقضيها فى مطعم فى فندق 5 نجوم، ودى كانت أول مرة آكل فيها لحم الغزال.. صاحب المصنع ده هو الحاج محمود العربى. ربنا يرحمه ويجعل هذه الليلة خَير لياليه، ويُديم أثره الطيب ويجعله ونيسا له فى قبرِه.

شهبندر التجار محمود العربي

وتتوالى حكايات الكرم مع رجل الأعمال الراحل محمود العربى، حيث قال أحد العاملين فى شركة العربى، التالي: من حوالى 3 سنين لما خلصت الكلية قدمت فى العربى وقعدت فترة محدش اتصل بيا، روحت لوحدى قابلت الحاج محمود فى قويسنا، كنت فاكر إنه راجل زى دا هيكون صعب أقابله، تفاجأت أن الأمن دخلنى عادى فى الدور، "أى حد بيروح كان بيقابله".

وتابع: ولما جت الفرصة ودخلت للحاج، سلمت عليه وسلم عليا، وقالى نصًا أأُمرنى محتاج إيه.. قولتله أنا مقدم هنا وعايز أشتغل، وسألنى على المؤهل والعنوان، لما حس إنى مهزوز، حاول يهزر ويهدينى، وقاللى إنت مُتَزَوِج.. قولتله لأ، قاللى طيب مش عايز تتجوز، قولتله بصراحة مش معايا فلوس، ضحك وقاللى هنجوزك، وقال لأخصائى التوظيف اللى واقف، إعمله اللازم، شكرته وجيت نازل، وقفنى ونادى على عامل البوفيه، وقال له ياخد واجبه، العامل أخدنى ودخلنى مطعم كِبار الزوار، وخلصت الأكل، التليفون رن إنى عندى امتحان بكرة وامتحنت ونجحت.

محمود العربي

تجدر الإشارة إلى أن رجل الاعمال الراحل محمود العربي الشهير ب "شهبندر التجار"، تم تشييع جنازته يوم امس الجمعة الموافق 10 سبتمبر،  بمسجد العربي بقرية أبورقبة مركز أشمون محافظة المنوفية.