اهم الاخبار
الخميس 28 مارس 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

الفن

كيف علق معز مسعود على أزمة زوجته حلا شيحة مع تامر حسني؟

معز مسعود وحلا شيحة
معز مسعود وحلا شيحة

مازالت أزمة الفنانة حلا شيحة حديث مواقع التواصل الإجتماعي، حيث تواصلت ردود أفعال غاضبة على الفنانة بين زملائها في الوسط الفني وأخرى ساخرة من الجمهور ورواد السوشيال ميديا، بعد هجومها على الفنان تامر حسني وتبرئها من فيلمهما الأخير «مش أنا» وإعلانها الابتعاد بشكل رسمي عن الحياة الفنية، ويبدو أن الحكاية لم تنتهي بعد، ليقوم المنتج والداعية معز مسعود زوج حلا بأثارة الجدل وأشعال الأزمة، منذ ساعات قليلة، ويرد على تامر حسني، والضجة التي حدثت بسبب إعلان شيحة استيائها من نشر فيديو كليب أغنية بحبك من فيلم «مش أنا»، والذي ضم عدد من المشاهد التي جمعت بينهم.

تعلق معز مسعود على أزمة زوجته حلا شيحة

وجه الداعية معز مسعود، رسالة إلى زوجته الفنانة حلا شيحة، وكتب عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الإجتماعي «فيسبوك»، قائلاً: «إلى زوجتي الغالية حلا، قادر افهم انزعاجك من التركيز على المشاهد دي وتجميعها رغم الوعد الشفهي بتجنب ذلك من صناع العمل (الكلام ماكانش عن إلغاء الكليب ولكن إن التركيز ميكونش على مشاهد معينة زي دلوقتي)، ولو كنا نعرف إن الوعد مش كافي علشان يحل المشكلة دي كنا مشينا في حلول تانية».

وتابع، قائلاً: «متشغليش بالك بأي كلام بيتقال بغير علم .. الناس مش بتاخد بالها من تفاصيل كتير، وعاوز أفكرك يا حبيبتي إن رحلتنا هي رحلة بحث عن الحق والخير والجمال.. رحلة اعتزاز بالثقافة والهوية.. نموذج قوي لرفض التطرف على الناحيتين.. الناحية المكسوفة من هويتها وبتقلّد الغرب من غير حكمة أو علم أو عزة (اللي انا سميته (الانتحار الثقافي) في كلمتي في الحوار الوطني سنة ٢٠١١، والناحية التانية المسجونة في قوالب مميتة للفكر والفنون.. كل ناحية منهم فاكرة إنها معاها الحقيقة المطلقة وهيفضلوا يتخانقوا إلى يوم الدين.. لحد ما يظهر ناس عندهم الشجاعة والاعتزاز بثقافتنا وهويتنا.. وبيحملوا هم أولادنا والأجيال الجاية.. وساعتها هيكون فنّنا بيعبر بجد عننا، الشجعان زيك بس هم الي بيمشوا الرحلة بصدق وإصرار لحد ما يوصلوا».

وأضاف مسعود: «مهما كترت المحطات.. مهما كان الألم والحيرة واللخبطة.. والثمن، الشجعان زيك بس هم الي بيراجعوا نفسهم وبيعترفوا بأخطائهم ويصلحوها.. ده غير إن المشهور رحلته بتكون تحت المجهر، الشجعان زيك بس بيعيشوا بتلقائية واتساق مع النفس».

رد مخرجة فيلم «مش أنا» على معز مسعود

خرجت المخرجة سارة وفيق للرد على تلك تصريحات الممثلة حلا شيحة عن فيلم "مش أنا"، وكذلك ردت على ما قاله زوجها معز مسعود، وكتبت عبر حسابها بموقع فيسبوك: «خلينا نتكلم بالحق بعد اذن حضرتك احنا نشيل مشاهد ليه وبأي حق بعد ما صورت و اخدت اجرها كامل ؟واحنا مالنا انك اتجوزتها !!!! انت اتجوزتها فنانه و بتصور الفيلم دا».

وتابعت، قائلة: «دي حاجه بينك وبينها احنا مالنا .. انت ملكش اي حق تاخد اي إجراء المفروض تشكرنا اننا مخدناش إجراء قانوني ضد مراتك اللي امتنعت عن تسجيل صوتها لدوبلاچ الفيلم وعن تصوير افيش الفيلم اللي مدفوع فيه ملايين انت متعملش حاجه غير انك تشكرنا لأننا شيلنا كل المشاهد اللي هي ماكنتش عايزاها وممكن ابعتهالك تشوفها عشان تعرف بس ازاي انا و المنتج و الفنان تامرحسني فتحنا الفيلم و عيدنا المونتاچ تاني على حساب الفنان تامر حسني مادياً عشان يرضي حلا مع انها مشاهد من وجهة نظري طبيعيه وكوميديه ورومانسيه راقيه لأن دي طبيعة افلام تامر ومع ذلك شال كل المشاهد دي و احترم وجهة نظرها».

وأضافت: «فيما يخص الكليب بقي هو حضرتك كنت فين من ٢١ يوم من ساعه ماالفيلم نزل ماهو الكليب في الفيلم ومصر كلها تقريباً شافت الفيلم ومحقق اعلى ايرادات كنت فين حضرتك و هي كانت فين ؟؟؟ ماهو الفيلم كله على بعضه هينزل كمان في التلفزيونات بالكليب اللي جواه».

وتابعت وفيق، قائلة: «وبعدين دا كليب رومانسي والمراعاه من وجهة نظرك هي ضرر من وجهة نظر الإنتاج و دي مصاريف كبيره اوي و حلا وافقت تصور برضاها و رغم كل دا كلمناها كتير مردتش علينا ولا على رسايلنا كان لازم بخبرتك تخليها تتواصل مع شغلها وتقفل الصفحه صح مش تخليها تقاطع شغلها وتورطها كدا دا لو انت السبب في المقاطعه دي والله اعلم، بعدين حضرتك كنت فين وهي بتكتب البوست الصبح ليه المواعظ العظيمه الجميله دي منصحتهاش بيها، دا لو مش انت اللي كاتب البوست اصلاً».

فيلم مش أنا

يذكر أن فيلم «مش أنا» هو بطولة الفنان تامر حسني، حلا شيحة، ماجد الكدواني، محمد عبدالرحمن، سوسن بدر، إياد نصار، شيرين، ومن تأليف تامر حسني وإخراج سارة وفيق، وهو أول تجربة إنتاجية لحسام حسني شقيق تامر، بالاشتراك مع شركة سينرجي.

معز مسعود

جدير بالذكر أن المنتج والداعية معز مسعود دائما يثير الجدل حول زواجه من المشاهير، وكانت أثارت زوجته الأخيرة الفنانة حلا شيحة، خلال الساعات الماضية، حالة من الجدل الواسع عبر مواقع التواصل الإجتماعي، بعد إعرابها عن استيائها من نشر فيديو كليب أغنية «بحبك» التي تشارك فيه مع الفنان تامر حسني من خلال مشاهد فيلم «مش أنا»، خاصة في أيام ذي الحجة أيام مباركة، ليخرج «مسعود» للرد على  الهجوم الذي تعرضت له زوجته حلا من خلال كتابته منشور عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك.