اهم الاخبار
الجمعة 19 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

الفن

الحكم على الطبيب البيطري المتحرش بـ«زينب غريب»

الفنانة زينب غريب
الفنانة زينب غريب

قضت محكمة جنح قصر النيل اليوم، بتغريم الطبيب البيطري المتحرش بالفنانة زينب غريب بغرامة مالية قدرها 10 آلاف جنيه، لاتهامه بالتحرش بها وتصويرها من الخلف بهاتفه.

إحالة متحرش الفنانة زينب غريب للمحاكمة 

أحالت نيابة قصر النيل برئاسة المستشار أحمد صفوت، المتهم محبوسا للمحاكمة أمام محكمة الجنح بتهمة التحرش بالفنانة زينب غريب نجمة مسلسل بـ100 وش، حيث قام المتهم بتصوير المجنى عليها من الخلف أثناء سيرها في منطقة وسط البلد، وتم القبض عليه وأحالته من النيابة للمحاكمة بعدما عثر بهاتفه على 3 صور لها على هاتفه. 

الفنانة زينب غريب تروي تفاصيل تعرضها للتحرش

نشرت الفنانة زينب غريب فيديو على متابعيها علي صفحتها الرسمية على موقع إنستجرام، وكشفت للرأي العام تعرضها للتحرش من طبيب بيطري، وقالت: "أنا قررت متكلمش إلا لما يصدر حكم في القضية، اللي حصل إني كنت ماشية الساعة 9 الصبح في وسط البلد وسمعت صوت حد ماشى ورايا، وبدأت أخاف وقبل ما أوصل العربية بصيت ورايا وشفت حد بيصور جسمي من ورا، طبعاً أنا غضبت جداً وثرت جداً ومسكته بالـ TShirt وقلتله وريني موبايلك إنت كنت تصورني وأنا كنت متأكدة، حاول يهرب مسكته تاني والناس اتلمت حواليا وساعدتني وبسرعة جداً حد من أفراد الأمن جه واخدناه على القسم". 

وأضافت زينب: "في قسم الشرطة فتح الموبايل وبالفعل لقيناه مصورني 3 صور، في نفس اللبس اللي أنا لبسته دلوقتي، وبعدها رحت عالنيابة وقدمت أقوالي لمدة 8 ساعات واكتشفت أنه طبيب بيطري ومراقب جودة لحوم وقتها قلت له انت فاكرني جاموسة، وعرفت كمان انه متزوج ووالدته طلبت مني تغيير أقوالي والتنازل عن القضية، واتعرض عليا أموال حتى أقوم بذلك وقالوا لي أرجوكي متخلهوش يتحبس في أيام مفترجة". 

وتابعت غريب: "اللي خلاني أغضب أكتر إن بعض الصحافة خدو صور ليا على الريد كاربت وصور قديمة وخدوا آخر جملة كنت علقت بها من غير توضيح، وهي إنت فاكرني جاموسة عشان يعلموا مانشيت وترافيك، وأنا كنت لما اقرا الكومنتات بعيط".

وأكدت زينب غريب: "التحرش جريمة ويجب عدم الوقوف في صف المتحرشين، فأنا رأيت العديد من البنات حدث لهم أمورا مشابهة لـ واقعتي، ولكن خائفين من التحدث، وهذه ليست الواقعة الأولى التي تم التحرش بي فأنا تم التحرش بيا وأنا في سن 12 عامًا".