اهم الاخبار
الثلاثاء 28 مايو 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

الفن

أحمد سعد يعلن إحياءه حفل غنائي جديد في سان فرانسيسكو خلال جولته

الوكالة نيوز

أعلن النجم أحمد سعد عن إحياءه لرابع حفلات جولته الغنائية فى سان فرانسيسكو، اليوم السبت الموافق 4 مايو لعام 2024 الحالي، إذ كان الحفل فى حفله الأول فى ولاية نيوجيرسى بأمريكا، وحفله الثانى بمدينة هيوستن بولاية تكساس، وحفله الثالث بمدينة تورنتو.

اخر أغنيات النجم أحمد سعد

وكانت آخر أغنيات النجم أحمد سعد "بعتذرلك"، والذي تعاون فيها مع كل من الشاعر الغنائي محمد شافعي، والملحن إسلام رفعت، والموزع الموسيقى ومهندس الصوت يحيى مهدى.

أبرز تصريحات أحمد سعد المثيرة للجدل

تصدر الفنان أحمد سعد خلال الفترة الماضية تريند مواقع السوشيال ميديا منذ انتشار تصريحاته المثيرة للجدل بعد استضافته في برنامج «AB talks» للإعلامي أنس بوخش، حيث تحدث خلال الحلقة عن أسرار حياته الشخصية وعايلته، بالإضافة إلى يوم وفاته.

وقال أحمد سعد: «بحب يوم وفاتي جدا، واليوم ده اللي هتحرر من كل الحاجات اللي ماسكاني، وعملت أغنية برثي نفسي فيها عشان تنزل بعد وفاتي».

وتابع: «عايز أعيش في سلام من جوه ومن برة، وحلمت حلم غريب وأنا عندي 25 سنة وشوفت حاجات غريبة جدا عن نفسي، وصحيت من الحلم ميت من العياط.

وقال أحمد سعد عن علاقته بعائلته وطفولته: "ابتديت أحفظ قرآن وابتهالات دينية في طفولتي وبعدين دخلت في أم كلثوم وعبد الوهاب، وكنت دايماً في العيلة بحب أظهر عشان كنا 9، وحب الظهور ده نوع من أنواع الأمراض، كنت بحارب طول الأسبوع عشان أبان قدامهم".

وأضاف: "النجاح بالنسبة لي إن كل الناس في الحياة يلاقوا عندك حاجة يحبوها ليك سواء طريقتك أو خفّة دمك، والناس بتسمع أغنية "إيه اليوم الحلو ده" في شوارع باريس والفقراء والأغنياء وبتعمل أجواء حلوة ليهم".

وكشف سعد عن تركه للمنزل وهو في سنّ الـ15 قائلاً: "سبت البيت وأنا عندي 15 سنة... اخترت إني عايز أكون مستقل في حياتي ومكنتش بشرب سجاير ولا بعمل أي حاجة في الحياة، وفضلت طول الوقت عايش عشان أثبتلهم إن وجهة نظري صح... طول حياتي بثبت للناس ومفكرتش أثبت لنفسي، وكل الناس في طفولتها بتخرج، أنا كنت بروح أشتغل في 4 أماكن ورا بعض وأمسك شنطة الملحن وأعمله شاي عشان أغنّي وأقول مواويل".

وعن رأيه في الشهرة، أوضح سعد: "مقدرش أعيش من غير الشهرة... والحاجة الوحيدة اللي آذتني فيها إني مش عارف أكون مع ولادي في الملاهي".

النجم أحمد سعد

وتابع: "بقالي 3 سنين بنجح نجاح كبير عليا جداً... وكل سنة بيحصل ليا حاجة غريبة، الناس بتقولي السنة دي سنتك فبخاف فبجتهد أكتر".

وعن أقرب الأغاني إليه والتي تعبّر عن شخصيته، قال: "كنت عامل أغنيتين سألت نفسي كتير عن أكتر الأغاني اللي بتعبّر عني وأغنية "أنا إنسان"، وبحس إني ببان على شكل وأنا من جوا شكل تاني خالص، والصراع بين الخير والشر هو ده أنا".