اهم الاخبار
الثلاثاء 30 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

ويجز يوضح سبب حذفه لحساب فيسبوك وماسنجر

الوكالة نيوز

تصدر مطرب الراب ويجز تريند مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات القليلة الماضية، وذلك بعد حذف حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وماسنجر.

ويجز يحذف حسابه الشخصي على فيسبوك وماسنجر 

وكتب ويجز علي حسابه بموقع انستجرام في خاصية الاستوري: أشعر بالخجل وانا استخدم انستجرام الذي يتستر على جرائم الاحتلال في غزة، انتظر منصة جديدة حرة للحديث عليها بحرية.

ويجز ينضم لمظاهرات ضد الاحتلال الإسرائيلي في الولايات المتحدة الامريكية

ظهر ويجز خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي المعنى بنشر الصور والفيديوهات إنستجرام، أظهر انضمامه  لمظاهرات عقدت ضد الاحتلال الإسرائيلي في الولايات المتحدة الامريكية.  

ويعد ويجز أكثر الفنانين الداعمين للقضية الفلسطينية، حيث قال عنها أثناء إحيائه لإحدى حفلاته في كندا: “معظمكوا عايش هنا، وبيحتكوا مع اللى جمبيهم أو اللي ميعرفوش أصلاً، فأتمنى إن يكون كل حد عنده نفس الدافع اللى جواك ده، وإن يكون اللى بيقهرك إن فى ناس معندهاش أدنى إحساس بالمسؤولية، وفى ناس ماتعرفش أي حاجة عن اللى بيحصل، وناس فعلاً مغيبة، ولكن وسائل الإعلام مش بتوصل الحقيقة، وده شيء مش جديد، بس إحنا أكيد نقدر نموت الإرهاب”.

كما قال ويجز، خلال تصريحات تليفزيونية: "من وجهة نظري، لا يمكن لأحد أن يأتي ويقول لنا أن أمريكا تحترم الديمقراطية وتمتلك حرية، بالعكس، إنها تضعنا في خانة يجب علي أن ألتزم بها؛ لكي تكون هذه حرية، وهذا ليس حرية حقيقية بأي حال من الأحوال".

وأضاف: “مثلا الاستخبارات الأمريكية (CIA) مش عارفة، وأنا اللي عارف إيه اللي بيحصل في غزة؟! لا هما مليون في المية عارفين اللي بيحصل في غزة، واللي بيحصل في غزة معمول حسابه ومعمول له خطة والجو جميل يعني، الناس دي عارفه كويس هي بتعمل ايه، وأدام الناس كلها، دا اللي أنا بتكلم فيه أنا دوري بقى كبني آدم إيه، أنا دوري أن أنا أوصل صوتي، وأتكلم وأقول على فكرة إحنا مش مغيبين أو عبط عشان نبقى عارفين أو حاجة زي دي تعدي علينا عادي”.

واختتم: "طبعا في ناس بتتفرج عليه ومصدقاه فتغيب يعني أكيد ما تقوليش آه غارات على غزة، وفي الآخر تجيب لي بيت واقف واخد طلقتين، يعني دا مش البيت اللي اتقصف، ودي مش الصورة الحقيقية".