اهم الاخبار
الأحد 23 يناير 2022
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

أخبار عاجلة

الرئيس السيسى: التعليم أساس بناء الدول.. وجادون في تطويره

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن التعليم يعد الركيزة الأساسية في بناء الدول وتقدمها، مشيرا إلى أن الثروة الصناعية الأولى خدت من 120 لـ 150 سنة.. والثورة الرابعة والخامسة من 20 لـ 30 سنة.. احنا بالطريقة عقبال لما نحصل هنحصل امتى؟.. كده مش هنحصل.. انا هنا بقول لمصر احنا جادين بإرادة لا تلين من أجل مجابهة التحديات واللى منها التعليم".

وأضاف الرئيس السيسى خلال كلمته في ندوة: تحديات وظائف المستقبل" ضمن فعاليات المنتدى العالمى للتعليم العالى: "التعليم الحقيقى أساس البناء للدول.. ولكن يجب أن يكون بجودة حقيقية زى الجامعات العظيمة اللى موجودة في العالم.. انتم بتتكلموا عن حقوق الانسان وانا بتكلم معاكم عن حقوق الانسان.. عايزين تساعدونا ساعدونا أن يكون لدينا تعليم حقيقى زى اللى موجود بمعاييركم ومستواكم.. علشان ده حق من حقوق الإنسان".

وتابع: "هتكلم من منظور تنفيذى.. من منظور دول منظمة التعاون الاسلامى.. لدينا 50 دولة يا ترى جودة التعليم ايه؟.. التعليم الجيد حق من حقوق الانسان مش مجرد التعليم ولكن التعليم الجيد.. الطالب اللى قال أنه كان بيدرس وقال هخلاص ويشتغل في شركته.. ده من خلال جودة التعليم المتاح له.. تحقق له فرص عمل ومشاركة حقيقية".

وأضاف السيسى ان "التعليم فى دول منظمة التعاون الاسلامى.. ما هو التعليم الجيد المتاح؟.. المعرفة الحقيقية وجودتها كنز وثروة مخفية.. ولكن للحصول على التعليم الجيد لابد من قدرات للحصول عليها.. قدرات اقتصادية للدول تقدر توفر التعليم ده".