اهم الاخبار
الخميس 02 مايو 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

أخبار عاجلة

السيسي: السكة الحديد ومترو الانفاق دي أرصدة مصر

الوكالة نيوز

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، حديثه إلى الشعب المصرى، قائلا: يا مصريين السكة الحديد ومترو الانفاق دي أرصدة مصر وأصول .. لما تيجي تتكلم عن أصول بـ 300 مليار جنيه لكن لو أنت اختزلت العلاقة بتاع الأصل بأنك تخفض سعر التذكرة يبقا أنت بتضيع الأصل.. بقولكم علشان الناس تفهم".

أضاف الرئيس السيسي خلال مؤتمر حكاية وطن بين الرؤية والإنجاز،: لو جيت أنا كمستثمر أجنبي ياخد المترو يشغله ويكسب منه مش هياخده منك.. طيب أنت مكلفه 100 مليار، طيب الناس لازم تعرف كلها جاي قرض يعني سلف.. والحكاية لما كنا بنتكلم في الموضوع ده هو بياخد الجانب الجميل اللى هو نخلى التذكرة ما تغلاش، وأنا ببص على التجربة لما كانت الفكرة كده في الخمسين سنة اللى فاتوا كان مترو حلوان، طلبت مني يا كامل 25 مليار جنيه علشان نرفع كفاءته، قلتلك يا كامل يعني أنت جاي دلوقتي والمترو ما بيجبش تكاليف تشغيله مش تكاليف الأصل أو إحلاله أو إصلاحه.. أنت جاي عاوز تغير العربيات ده 25 مليار ساعتها .. لو النهارده يبقا بنتكلم عن 50 أو 60 مليارا.

وأشار الرئيس السيسي، خلال كلمته بمؤتمر حكاية وطن، إن الرقم الذى طرح من رئيس الوزراء 10 تريليونات جنيه على الأسعار الحالية، 300 مليار دولار على الأسعار قبل كده 600 مليار دولار.

وأضاف السيسي: من سنة ونصف كان في كأس العالم في قطر والإعلام هاجم انفاق 300 مليار دولار من دولة، الإعلام بيهاجم وبيقول ضيعتوا 300 مليار دولار، قولتلهم زعلانيين ليه ده الرقم اللى يتصرف على دولة إنها تجهز نفسها مش للكأس لكن علشان تبقى دولة تتقدم، ووقتها العلاقات لم تكن كما هي الآن لكن الوعى والفهم والصدق هو الأهم.

وتابع الرئيس السيسي: إحنا صرفنا 10 تريليونات فقط لأنها شركات مصرية لو أنها أجنبية كانت هتبقى 30 تريليونا لكن من كرم ربنا إنها بشركات مصرية بالكامل.