اهم الاخبار
الثلاثاء 17 مايو 2022
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

الفن

منى زكي تثير الجدل من جديد بسبب اصحاب ولا اعز

الوكالة نيوز

فيلم اصحاب ولا اعز.. شاركت الفنانة المصرية منى زكي مجموعة جديدة من الصور لها، من فيلمها الجديد اصحاب ولا اعز، وهو ما أثار حالة الجدل مرة أخرى على موقع التواصل الاجتماعي المعني بنشر الصور والفيديوهات إنستجرام.

أحمد حلمي لمنتقدي فيلم اصحاب ولا اعز: ناس جهلة

ودافع النجم المصري أحمد حلمي عن زوجته الفنانة منى زكي وذلك بعد عرض فيلمها الجديد بعنوان اصحاب ولا اعز حيث أنه يحتوي على مشهد وصفه العديد بالجريء، وهو من إنتاج منصة "نتفليكس".

ووصف أحمد حلمي منتقدي الفيلم الذي قدمته زوجته بالجهلة، مؤكدًا انه فيلم راقٍ.

رد فعل نقابة المهن التمثيلية على أحداث فيلم اصحاب ولا اعز

من جانبه علق الفنان أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية على الانتقادات التي واجهها ابطال فيلم أصحاب ولا أعز.

وقال زكي خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب ببرنامج الحكاية: احنا نعرف ندافع عن فنانينا كويس، ومش فاهم الهجوم الكبير ده على إيه، يعني لو بعمل دور تاجر مخدرات وخلافه يبقى تحاكموني؟، ده تمثيل يا جماعة، منى زكي مش مسئولة عن رد فعل الجمهور، وممثل أدى دوره ونجح، نعاقبه على إيه؟، على إنه أدى دوره ببراعة؟.

وأضاف زكي: الفيلم معروض على نتفليكس، وشوفته مع أصدقاء وناس كتير، والكلام المثار عليه غير الحقيقة، ولما اتفرجت على الفيلم وكونا أنا ومجلس الإدارة وجهة نظر عنه مفادها إنه فيلم عادي، ومفيش فنان هيعاقب على دوره وإلا هنعاقب محمود المليجي، وهنطلع بكرا بيان رسمي نرد بيه على انتقادات فيلم أصحاب ولا أعز.

ونستعرض لكم خلال التقرير التالي أبرز الأزمات التي واجهتها الفنانة منى زكى خلال الفترة الماضية، وأهم تصريحاتها التي أثارت الجدل على السوشيال ميديا:

منى زكي

كما أثارت الفنانة منى زكى حالة كبيرة من الغضب العارم بسبب اخر تصريحاتها التي صرحت بها خلال استضافتها في برنامج "صاحبة السعادة"، والتي تقدمه الفنانة إسعاد يونس على إحدى القنوات الفضائية قناة دي ام سي.

تحدثت الفنانة منى زكى عن البلدة التي نشأ بها زوجها الفنان احمد حلمي، وكان ذلك الحديث هو المفتاح الذي فتح عليها نيران كثيرة من الغضب، حيث أنها قالت التالي: «على رغم أن أحمد حلمي من مدينة بنها، إلّا أنه متفتح ومثقف وراقٍ».


واعتبر عدد كبير من اهالي مدينة بنها أن منى زكي تقصد أن أبناء الأقاليم غير مثقفين، وهناك من وصف حديثها بالتنمر.

تصريحات الفنانة منى زكى مع صاحبة السعادة

كشفت الفنانة منى زكى خلال حلقة برنامج صاحبة السعادة والتي تقدمه الفنانة إسعاد يونس، عن بداية تعارفها بزوجها الفنان احمد حلمي، حيث قالت التالي: كنت في مرة في مكتب المنتج محمد فوزى، وكنا هنعمل مسرحية بطولة عامر منيب، وقالى ان في دور عنده بيفكر يجيب فيه أحمد حلمى وكان وقتها بيعمل برنامج لعب عيال وأنا كنت بتابع البرنامج ده بس مكنتش عارفة وشه لأنه بيظهر بضهره.

وأضافت منى زكى: قلت للمنتج محمد فوزى ياريت ده حد لذيذ أوى وأنا بينى وبين نفسى عاوزة أشوف وشه، ولما جه المكتب سلم بطريقة غريبة كده وبعدين جاله تليفون وأنا ومحمد فوزى دخلنا البلكونة بنتكلم وقلتله لا ده طلع رخم أوى ومش لذيذ زى البرنامج، وقلتله جربه أنا مش عارفة، ووقتها كنت بقول عليه انه رخم اوى على الحقيقة.

وتابعت الفنانة منى زكى قائلة: بدأنا بروفات وبدأت أشوفه لذيذ، وهو تقريبا حس انى هامشى من المسرحية وكنت فعلا وقتها هاعتذر، وقال ناخد أرقام بعض، وبقينا بنتكلم في التليفون وبقينا أصحاب جدا وعرفته كمان على أصحابى المقربين.

واستطردت منى زكي: هو حاول كتير يلفت نظرى في أكتر من موقف ولكن أنا ولا أي حاجة بتتهز جوايا، يمكن لأن حب والدى الرهيب واهتمامه بيا والعطاء اللى عمله ليا خلانى مش أي حركة شاب يعملها أنه يأثر فيا لأنى واخدة حب كبير أوى من والدى.

وأضافت: في مرة سألنى عيد ميلادى امتى وسألته ليه فقالى عادى فقلتله فقالى ايه ده وأنا كمان نفس يوم 18 نوفمبر، وأنا بينى وبين نفسى ايه الجوا لقديم ده وقلت يا سم مكنتش مصدقاه، بس طلع صادق فعلا وطلع نفس يوم ميلادى، وقالى بحبك وسيبته وروحت مع أصحابى، ولما سافرت فضل الموضوع في بالى.

وتابعت منى زكى: بدأت أراجع صفات كتير في أحمد حلمى ولقيت عنده نبل وعمرى ما شفت فنان بالشكل ده عنده رقى وطيبة في التعامل مش عادى وعنده تسامح يفوق أى حد قابلته، فشفت إنه شخص من جوا حاجة جميلة جدا ومثقف جدا ومتفتح، ولقيت نفسى بعد كده مش هقدر أعيش من غيره، وكل لما نتكلم أكتر يبدأ حاجات تنمو جوايا تجاهه.


قالت منى زكي: أنا فاكرة يوم الفرح، خالتى جايه ورا بابا وبتقوله لما توصل لأحمد إديله منى عادى، ويوم كتب الكتاب الجوازة كانت هتبوظ وبابا اختلق قصة عشان كل حاجة تبوظ زى عادل إمام فى فيلم عريس من جهة أمنية وكلمت جدتى عشان تكلم بابا ويهدى الدنيا.

أضافت: بعد الزواج أنا كنت بشوف أحمد بيتعلم من بابا، وحماتى أنا من أول ما شوفتها وإحنا حبايب وبابا أحمد الله يرحمه كان زى العسل، وأنا مكنتش مقررة ولا أتجوز ولا أخلف بس جبت بنتى لى لى، وأنا عندى 24 سنة، وجبت ولادى وأنا عندى 40 سنة وأنا كبيرة طريقة التربية اتغيرت ودلوقتى عاوزه كل اللى أعمله أحبهم وأديهم حب واهتمام وأوقات ليها معنى.