اهم الاخبار
الأربعاء 24 أبريل 2024
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

أخبار عاجلة

السيسي: مصر خسرت في 2011 أكثر من 6 تريلون جنيه

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، "حجم الخسائر المباشرة خلال 2011 تعدى 400 مليار دولار يعني 6 ترليون جنيه، وقدرنا بحمد الله وكرمه نتجاوز تلك المرحلة.

وأضاف الرئيس السيسي أن الوضع اللي مصر فيه اتشكل على نحو 50 أو 60 سنة وعايزين نخلصه في 4 سنوات والمشكلة مرتبطة بالنمو السكاني، والله العظيم اللي بنعمله مش مجهود بشري ده دعم إلهي.

وقال الرئيس السيسي خلال افتتاح مجموعة من مشروعات إسكان بديل المناطق غير الآمنة في منطقة السادس من أكتوبر، اليوم السبت: إن الدولة المصرية أولت اهتمامًا بجميع المصريين على مدار السبع سنوات الماضية، مضيفًا أن استمرار النمو السكاني بالمعدلات الحالية يعرقل جهود التنمية.

توفير 3 مليون وحدة سكنية


ووجه الرئيس السيسي، وزير الإسكان ببذل المزيد من الجهد خلال الفترة المقبلة لتوفير عدد كبير من الوحدات السكنية من خلال إطلاق برامج جديدة للإسكان، مضيفًا: "بحلم بتنفيذ 3 مليون وحدة سكنية لتغيير حياة الناس وبكرة هتشوفوا.

وقال الرئيس السيسي : لسه بدري وبدري بجد.. أنا بطرح القضايا عشان مصلحة المصريين.. أنا بوفر من الدعم يا دكتور مصطفي عشان الفلوس دي تتصرف في الصح.. ولادي يتحركوا في مناطق صح.

وأضاف الرئيس السيسي إن المشروعات التي تم افتتاحها خلال الفترة الماضية قليل جدًا، مضيفًا: رئيس مجلس الوزراء مصطفى مدبولي بيزعل مني لما أقول فين المشاريع اللي اتعملت لما أكون نازل لوحدي، مؤكدا كل الناس هتقابل ربنا بعد ما عمرها ينتهي، وأنا كمان هقابل ربنا وأتمنى يكون لقاء طيب.