اهم الاخبار
الأحد 24 أكتوبر 2021
#الجمهوريةـالجديدة
رئيس التحرير
خالد العوامي

توك شو

وزير الكهرباء: قدرات الشبكة تصل لـ 60ألف ميجاوات ولدينا احتياطي "آمن"

الوكالة نيوز

وزير الكهرباء: قدرات شبكة الكهرباء تصل لـ 60 ألف ميجا وات.. ولدينا احتياطي "آمن" قال الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء والطاقة المتجددة، إن القدرات المركبة في شبكة الكهرباء تصل لـ 60 ألف ميجا وات، أو أقل قليلًا، وهذا يتيح يوميًا 47 ألف ميجا وات، مع العلم أن أقصى أحمال للكهرباء في الصيف وصلت لـ 34400 ميجا واتن بما يعني أن مصر لديها احتياطي آمن حتى الآن، وهناك دراسات أخرى وجديدة مع قبرص واليونان، مشيرًا إلى أن معدل الإنفاق على قطاع الكهرباء يصل لـ 550 مليار جنيه للتطوير.


وأضاف وزير الكهرباء، ، أن هناك تناغم كبير بين وزارتي الكهرباء والبترول في مجال الطاقة مما يصب في مصلحة المواطن.

 

وواصل :"أوجه التحية للعاملين في قطاع الكهرباء لجهودهم في تقديم أفضل خدمة للمواطنين، ومنذ عام 2005 ومصر لم تشهد انقطاعات في التيار الكهربائي بالشكل الذي كانت عليه، ونجاحنا اشترك فيه الجميع، والدولة لم تبخل وقدمت للوزارة أفضل ما يمكن".

 

وأشار الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامية بسمة وهبة، ببرنامجها "90 دقيقة" المذاع على شاشة "المحور" إلى أن ما تم إنجازه في مجال الطاقة الكهربائية يصل لكفاءة "100%"، وتم إقامة محطات محولات كثيرة، وإضافة أطوال خطوط بأرقام ضخمة  . 

 


بسمة وهبة مشيدة بإنجازات "الكهرباء": من 7 سنين لما تركب أسانسير يا توصل بالسلامة يا تتعلق 

 

و أشادت الإعلامية بسمة وهبة، بالإنجازات التي قطعتها الدولة المصرية، في العديد من المشروعات المختلفة وأبرزها مشروعات الكهرباء، مؤكدة " من 7 سنين كان طبيعي المصانع تقف بالساعات علشان مفيش كهربا، والشركات تخسر ملايين الجنيهات كل يوم علشان واقفة، كانت الأشغال متعطلة، تدخل بنك يقولك مفيش كهربا، تدخل مصلحة حكومية يقولك مفيش كهربا، من الآخر كده.. حياتنا كانت مأساة كاملة". 

 

 

وقالت الواقع تغير، وأصبح لدينا فائض كهرباء نسبته 25%، يعني بالزيادة ونقدر نصدر كمان.. ده إنجاز يشهد عليه العالم كله.. فى سنة 2015 كنا فى المركز 145 فى جودة الكهرباء عالميا.. فى سنة 2020 بعد خمس سنين بقينا فى المركز 77 عالميا، ولسه كمان".

 

 

وواصلت :"اللى اتعمل فى الكهرباء قصة مذهلة، يكفيك بس إنك تعرف إننا أنفقنا على الكهرباء فى خمس سنين 8 أضعاف اللى اتصرف فى السنوات الـ 13 اللى قبلهم.. وبدل ما كنا دولة عاجزة ضعيفة بتعاني معاناة صعبة مع عجز الكهرباء ..  بقينا الدولة اللى بتصدر كهرباء، وبنعمل اتفاقيات ربط كهربا مع جيرانا فى الغرب فى ليبيا، والشرق فى الأردن، وفى الجنوب مع السودان، وفى الشمال بنعدي البحر المتوسط ونربط الكهربا مع قبرص واليونان، وآخرها النهاردة بنعدي البحر الأحمر، علشان نستكمل مشروع ربط الكهرباء مع الشقيقة السعودية".